Lengyel horgásztúra 2004.

A Bialkán.

Egy évet váratott magára, de ismét egy hetet tölthettem el a Lengyel Tátra lejtőin pér és pisztráng horgászattal. Ezúttal Kuti társaságával osztozhattam. Csendes, hallgatag ember, mindenben egyetértett velem, így nem volt nézeteltérés kettőnk között. Éjszaka indultunk, és mintegy 8 órás utat követően érkeztünk Nowy Targba. A  Kolejowa utcában található horgászboltban kiegészítettük légykötő készletünk apró hiányosságait, és megváltottuk az egy hétre szóló horgászengedélyt mindössze 150 Zloty –ért (9000,- Ft). A jegy birtokában az összes környékbeli vízen horgászhatunk. Fekete, és Fehér, valamint a nagy Dunajec, Lesnica, és Bialka patakok. A sors iróniája, hogy míg tavaly a Bialkára indultunk, és a Dunajecen töltöttük el az egy hetet, idén pont fordítva történt mindez. Sajnos a Dunajec, -bár tuti infó is volt, a jó vízállásról, - kb. 35-40 cm-el volt magasabb, mint ideális lett volna. Elég fedett, bár nem átláthatatlan vizében két napig próbálkoztunk. A folyó építő és romboló munkájának köszönhetően eltűntek, és megváltoztak, azok a vízszakaszok, ahol a tavalyi évben a halakat találtuk.

A száraz legyezést itt a víz átláthatósága miatt el is felejthettük, és a helyi erők mintáját követve nimfáztunk. Nem sok, de viszonylag pofás pér, pisztráng, kisebb domolykó, és általam leánykoncérnak azonosított halat fogtunk (ha valaki másként ismeri ez utóbbi halat, szívesen veszem felvilágosító tevékenységét), valamint egy kölyökgalóca is akadt ismét. A víz nagyon lassan, napi 4-5 cm-t apadt, és átláthatósága is csak lassan változott, ezért ellátogattunk a Bialka patakra. A víz itt alacsony, és kristálytiszta volt. Sok helyen úgy tűnt nincs is benne víz, pedig volt, és a mélységét is nehéz volt megítélni. Jellegre a Bela patakra emlékeztet, de annál kissé szélesebb, és vadabb. Az első este, a tavalyihoz hasonlóan Trybsz község felé vezető műút Bialkát átívelő hídjánál vertünk tábort, és a sötétség beálltáig próbálkoztunk a híd feletti szakaszon. Eredmény nélkül. Mint később kiderült, annak ellenére, hogy itt lenyűgöző a víz vad sziklavilága halban elég szegény.

Ezen az este többnyire a repülő rovarokat vizsgálgattuk. Este hatalmas, beige színű tegzesek másztak fel a vízben lévő kövekre, és vedlettek át repülő rovarrá. Nappal szürkésbarna kicsiny Dun kérészek repkedtek. Majd néhány napra rá, a zöldessárga 2.5 cm-es kőlegyek rajzottak tömegesen. Másnap a híd alatti szakasznak vágtunk neki. Itt is tapasztalnom kellett, hogy a víz az úr a környéken, és drasztikus módon átalakítja környezetét. Hatalmas, és mély medencék tűntek el, és újjak jöttek létre. Kezdetben nimfával, majd az este látott kelő tegzesek mintájára kötött 12-es beige színű CDC emergerrel horgásztam, amiről kiderült, hogy túránk végéig a hajnal, és az este favorit legye.

A hajnali köd felszálltát követően az emerger használhatatlanná vált. Ezt követően az apró repülő kérészek voltak étlapon a halak körében. Ekkor apró 18-20 –s horogra kötött zöldessárga, olív, valamint barna CDC és parashute legyek jöttek be. Volt nap, amikor a zöldessárga légy jó halkeresőnek bizonyult, és fel tudtuk vele térképezni a vizet. Másik napon, csak a barna legyet fogadták el, míg volt olyan nap, amikor az egyik medencében sárga, a másikban barna, a harmadikban az oliv volt a nyerő. Hal nem mindenhol, és nem egyenletes mennyiségben van jelen a vízbe. Volt olyan ideális haltanya, ahol nem volt semmi. Többnyire ott találtunk halat, ahol a víz min. focilabda méretű köveken folyt le. Medencék végén található mederemelkedésekre, csak napsütéses időben álltak ki táplálkozni a pérek.. Ez ritkán fordult elő, mivel eléggé hűvös, borongós időt fogtunk ki.

Az első estét a fenti hídnál, majd a következőt, már néhány kilométerrel lejjebb Nowa Biala község hídja alatti területen lévő erdővel övezett ligetes területen töltöttük el, közvetlen a víz szélén. A híd alatt, és felett található nagy kiterjedésű gödrök igen jó horgászhelynek bizonyultak. Végül a híd alatt lévő 2 km-es, és Trybsz, és Nowa Biala községek közötti szakaszt jártuk be. Mederszabályozás, műtárgy itt nincs. Annyi beavatkozás van, hogy kősáncot emelnek az erdő szélén, ahol a víz betör a fák közé, valamint a víz által kitépett fákat takarítják ki a mederből.

Jellemző hala a pataknak a pér. A fogásunk csaknem 90%-át ez tette ki. Pisztráng többnyire az esti szürkületi és a sötétség beálltát követően akadt a horogra. A halak zöme 20-25 cm között mozgott, bár akadt néhány 30-35 cm-es példány is. Cáfolnám azon állításokat, hogy ezek a vizek telepítés hiányában az Erdélyi vizekhez hasonlóan halban szegények lennének. Szinte minden kőnek van egy hala. A fogásmennyiségről számadatokat nem közölnék, de elég tetemes volt. Kuti számára is tanulságos volt az út. Remélem velem együtt sokat tanult belőle.

Az utolsó este a Tátrában esett, és másnapra zavaros ár formájában jelentkezett is hatása, ezért, a kissé nagyobb esésű Fehér Dunajecen fejeztük be a túrát. Itt az ugyanilyen nevű településnél indultunk neki, de még kapásunk sem volt. A víz szemmel láthatóan tisztult, és másfél, két óra múlva, mikor továbbálltunk már kristálytiszta volt. Lejjebb Nowy Targnál a víz már szelídebb kavicsmederben folyik. Itt sok a szabályozás, sőt duzzasztómű. Kuti remekelt ezen a vízen, nekem valahogy nem jött be. A partszélen, a növényzeten, a köveken tonnaszám áll a szemét, a víznek csatornaszaga van. A kifogott halaknak mind szét volt már szaggatva a szája.

A 7 nap intenzív horgászat reggel 5-től este sötétedésig, és néha még azt követően is, az 5-6 órás alvás igen kimerítő volt, de mindketten álltuk a sarat. Gábor gyakorlott kempingező, így csak annyi meglepetés érte, hogy nem tudott tüzet gyújtani, vagy csak nagy nehézségek árán. A Bialka vize, a Beláéval ellenben, bármennyire is tiszta nem iható. Megpróbáltam, azóta lábadozom.

Míg el nem felejtem, az első három napra Dömötör Péter barátom is csatlakozott, aki az utolsó napját a Lesnica patakon pisztránghorgászattal töltötte. A kispatakok pisztránghorgász szerelmeseinek mondom, hogy közel félszáz 20-25 cm pisztrángot fáraszthatott, az 5-8 méter széles, fákkal benőtt kis patakban.

Janess.

Az alábbi videó az egy évvel később történt túra emlékeit rögzítette. Jó szórakozást!